Leeswijzer
In deze leeswijzer wordt aangegeven hoe de tussenrapportage is opgebouwd en wordt de financiële techniek achter de wijzigingen geduid.
De tweede tussenrapportage 2025 gaat in op de afwijkingen ten opzichte van de begroting 2025 en de bijstellingen in de eerste tussenrapportage. In overeenstemming met de financiële verordening 2024 worden nu alleen de afwijkingen beschreven die zich voordoen bij de uitvoering van het vastgestelde beleid. Dit betreft de volgende drie soorten afwijkingen:
- op beoogde beleidsdoelen, beoogde activiteiten, geautoriseerde exploitatiebudgetten, investeringskredieten en grondexploitaties
- groter dan € 100.000 per taakveld per programma, voor zowel baten als lasten
- op investeringskredieten met minimaal 5 procent van het krediet, met een minimum van € 50.000
In het onderdeel Proces en gevraagd besluit schetsen we hoe de tussenrapportage tot stand is gekomen en welke zaken naast de programmadoelen en de autonome wijzigingen een rol spelen. We gaan in de rapportage alleen in op de afwijkingen op de volgende gebieden:
- nieuwe ontwikkelingen en onzekerheden
- de inhoud van de financieel technische wijzigingen in de begroting
- de actualisatie van de openstaande kredieten
Tot slot wordt in dit onderdeel het concept raadsbesluit gepresenteerd waarmee de tweede tussenrapportage wordt aangeboden aan de Raad.
In het onderdeel Programma's komen achtereenvolgens per programma aan de orde:
- afwijkingen in de realisatie van de doelen.
- bijstelling van de begroting op basis van de inzichten tot en met 31 augustus 2025
- eventuele bijstelling van kredieten op basis van de inzichten tot en met 31 augustus 2025
In het Financieel overzicht worden de afwijkingen in de financiële uitvoering weergegeven. De afwijkingen worden gepresenteerd in een overzichtstabel waarbij de volgende toelichtingsregels zijn gehanteerd:
- Financieel technische wijzigingen
In deze categorie worden de volgende soorten wijzigingen verwerkt:
- Verschuivingen tussen programma's waarbij het resultaat van de begroting als geheel niet wijzigt
- Het opnemen van hogere baten en lasten samenhangend met rijksregelingen, provinciale subsidies en andere geldstromen van derden
De Financieel technische wijzigingen zijn kort toegelicht in het onderdeel Proces en gevraagd besluit.
- Autonome ontwikkelingen
Dit zijn ontwikkelingen waar géén inhoudelijke invloed meer op is. De financiële effecten zijn onontkoombaar en noodzakelijk. Conform de financiële verordening moeten wijzigingen worden toegelicht die groter zijn dan € 100.000 voor de baten en/of de lasten. Wijzigingen die kleiner zijn worden als verzameling "overige kleine wijzigingen" met vermelding van het taakveld als één wijziging gepresenteerd.
Om te bepalen of een mutatie een autonome ontwikkeling is, worden twee criteria gehanteerd:
- er is sprake van een door de raad genomen besluit waarin de financiële afwijking is vastgelegd. Voor de 2e tussenrapportage wordt daarbij de datum van 15 juli gehanteerd als peilmoment
- een nieuwe ontwikkeling in 2025 die voor de gemeente niet beïnvloedbaar is
De autonome ontwikkelingen worden toegelicht. In het geval er sprake is van een eerder genomen raadsbesluit wordt kortheidshalve volstaan met de vermelding het onderwerp en de melding van het Raadsbesluit.
- De inzet van reserves
In deze categorie worden de mutaties op de reserves benoemd die verbonden zijn aan de autonome ontwikkelingen. Deze wijzigingen wordt niet toegelicht omdat dit al is gedaan in het onderdeel autonome ontwikkeling .
In het onderdeel Investeringen wordt stilgestaan bij voorgestelde aanpassingen in de afzonderlijke kredieten als dit leidt tot een overschrijding van het krediet met 5% met een minimum van € 50.000.
In het onderdeel mutaties reserves wordt getoond welke wijzigingen in de tweede tussenrapportage zijn verwerkt. De geprognosticeerde stand eind 2025 is verwerkt als stand in de programmabegroting 2026.
In de Recapitulatie wordt het geheel aan wijzigingen in de exploitatie 2025 weergegeven.